
  

1 

 

REPUBLIC OF KENYA 

IN THE MEDIA COMPLAINTS COMMISSION OF THE MEDIA COUNCIL AT NAIROBI 

COMPLAINT NO.084/2010 

LEORNARD .G. KAMWETI…………………………………………………………………..………COMPLAINANT 

                                                                         VERSUS 

NATION MEDIA GROUP………………………………………………………….…………..………1ST RESPONDENT 

JAINDI KISERO…………………………………………………………………………………..……….2NDRESPONEDNT 

 

                             DECISION OF THE COMPLAINTS COMMISSION 

 

 Mr Leonard .G. Kamweti (hereinafter referred to as the Complainant), made a written 

complaint to the Media Council of Kenya against the Nation Media Group (hereinafter referred 

to as the 1st Respondent) and Mr Jaindi Kisero ( hereinafter referred to as the 2nd Respondent). 

At the material time, the Complainant was the Company Secretary of the National Bank of 

Kenya (NBK) and an Advocate of the High Court of Kenya.  On the other hand, the 1st 

Respondent owns and publishes the Daily Nation and The East African newspapers that are 

widely circulated and read in Kenya and the East African region, whereas the 2nd   Respondent is 

a journalist.   

The complaint, dated 7/6/2010, was lodged with the Media Council of Kenya on 10/6/2010. Mr 

Kamweti complained about two articles, headlined “Fury at NBK Management’s Plot to Strip 

Preferential Shareholders of Equal Rights”, published in the Daily Nation on 20 April 2010, and 

“Treasury foils NBK plot to Strip its Shares of Dividend Rights”, and published in The East 

African issue of 19-25 April 2010. He contended that they were false, adverse and defamatory 

to him as a professional.  Both articles were written by the 2nd Respondent and published by 



  

2 

 

the 1st Respondent, and they were similar in content, save for the dates of publication and the 

different newspapers in which they were published.  

A brief summary of the two articles complained of  

In order to fully comprehend and fairly adjudicate upon this complainant, it is imperative to 

briefly summarise the content of the two articles to get a clear picture of the factual situation 

that gave rise to the story alleged to have aggrieved the Complaint. 

 The two articles concerned the privatization of the National Bank of Kenya (NBK), the third 

largest bank in Kenya at that time. The ultimate authority on the issue was the Privatisation 

Commission of Kenya.  The articles alleged that there was an attempt by the National Bank of 

Kenya’s Board, led by the National Social Security Fund (NSSF), to strip the Government of its 

rights it enjoyed as a preferential shareholder, which are equal to those of equity holders. The 

NBK Board had planned to achieve this objective by taking the matter before the bank’s Annual 

General Meeting (AGM) on 18/6/2010, and stripping preference shareholders of equal rights 

with ordinary shareholders in the sharing of dividends and bonuses. The NBK also wanted the 

AGM to create bonus shares to be distributed among ordinary shareholders.  

 It was reported in the articles that at that point in time, the NBK had both preference and 

ordinary shares on its balance sheet with the Government owning 75 % preference shares and 

the NSSF holding 21%. The two categories of shares rank in equal rights when it comes to 

distribution of dividends, however holders of preference shares cannot vote at an AGM. The 

NSSF, with 48% of the shares, and the public with 29%, were only entitled to 15% of the profits. 

The 2nd Respondent opined that were the AGM to approve the NBK’s management proposal, 

the Government, whose shareholding was restricted to preference shares, would be the biggest 

loser. NBK’s Board was attempting to strip the government of the rights it enjoyed as a 

preference shareholder, which are equal to those of equity holders.   The Government would 

eventually lose control of the NBK, a listed company that had survived on injection of taxpayer 

funds over the decade. As the NBK was prepared for privatization, untangling the rights owned 

by these two classes of shares had become the flashpoint of a heated battle between the 



  

3 

 

Privatisation Commission and NSSF. The articles further argued that by forcing a shareholders’ 

resolution, NBK was attempting to forestall a public policy decision by the Kenya Cabinet on 

how this privatization should be handled. 

The 2nd Respondent further wrote that, ironically, the move by NBK appeared to have been an 

attempt to head off a privatization formula crafted by the Privatisation Commission with the 

advice of professional services firm PricewaterhouseCoopers. The Commission had proposed 

that the two categories of shares be converted at a rate of 1:1. This would in effect nationalize 

the bank by making the Government the majority shareholder before the bank was sold to a 

majority shareholder.  NSSF had opposed the conversion formula on the grounds that it would 

dilute the Fund’s investment in the bank, and that if a dividend were declared at that time, 85% 

of the dividend would accrue to the preference shareholders.  According to the said articles, if 

the resolution placed by the NBK’s management in the up coming AGM had gone to a vote, the 

decision would have immediately ended any plans to privatize NBK. 

The 2nd Respondent also wrote that on the face of it, the disagreements were of a technical 

nature but underlying the technical disputes was a ferocious battle to control and decide who 

eventually owned the bank. He wrote that the NBK management had also come up with their 

own proposal, with their Managing Director Reuben Marambii suggesting that the pari passu 

arrangement be done away with and holders of preference shares be paid at the 10% rate 

pegged at the rate which holders of government bonds were being paid. This proposal would 

create two parallel markets for the preference and ordinary shares.  

 The two articles reported that the Treasury, through the Kenya Privatization Commission, 

foiled the attempt by the NBK to strip the preference shareholders of equal rights, by writing to 

the bank to expunge a resolution from AGM’s agenda that touched on the planned sale of the 

bank. In his letter to NBK, the Chief Executive Officer of the Commission, Mr Solomon Kitungu, 

said “What you are trying to do is fraudulent as it would be morally wrong for the shareholders 

of one category of shares to meet and change the rights and privileges of another category of 

shareholders”.  The articles reported that Mr Kitungu argued that what NBK was seeking to do 



  

4 

 

through the backdoor was a massive transfer of value from one class of shareholders to 

shareholders who could not vote at the AGM.  

The articles also reported that In February, NBK’s Company Secretary Lee Kamweti (the 

Complainant herein) wrote yet another letter to Mr Kitungu proposing several other options of 

converting the shares. In his letter to NBK, Mr Kitungu complained about the assertion by Mr 

Kamweti in his letter that the NSSF would continue to fight against PWC’s proposal. He said Mr 

Kamweti appeared to be either encouraging or precipitating resistance to the conversion bid to 

derail the privatization process. We do not think that Mr Kamweti needs to be the spokesman 

for the NSSF as NSSF can independently address the pertinent issues at the Fund,” he said. 

The 2nd Respondent further wrote that it would appear that the Privatisation Commission was 

beginning to feel that NBK was ganging up with the NSSF to defeat the conversion formula 

proposed by PWC. 

The Complaint 

The Complaint dated 7/6/2010 was filed with this Commission on 10/6/2010. The Complainant 

was aggrieved by the reference to him, in both articles, as “either encouraging or precipitating 

resistance to the conversion in a bid to derail the privatization process. “ 

In the Daily Nation of 20 April 2010, the 2nd Respondent wrote and the 1st Respondent 

published an article captioned ““Fury at NBK Management’s Plot to Strip Preferential 

Shareholders of Equal Rights”. The Complainant contends that in this article, the 2nd 

Respondent referred to an adverse report written by a Mr Kitungu, in which the Complainant 

was mentioned specifically and severally in an unfavourable light. The Complainant was 

specifically aggrieved by the statement that; “He appeared to be either encouraging or 

precipitating resistance to the conversion in a bid to derail the privatization process. We do 

not think Mr Kamweti needs to be the spokesman for the NSSF as NSSF can independently 

address the pertinent issues at the fund” 



  

5 

 

In the East African issue of 19- 25 April 2010, the 2nd  Respondent wrote and the 1st  

Respondent published yet another article headlined “Treasury Foils NBK Board Plot to Strip its 

Shares of Dividend Rights”. The Complainant contends that in this article, the 2nd Respondent 

referred to an adverse report written by a Mr Kitungu, in which the Complainant was, once 

again, mentioned specifically and severally in an unfavourable light. The Complainant was 

specifically aggrieved by the statement that; “He appeared to be either encouraging or 

precipitating resistance to the conversion in a bid to derail the privatization process. We do 

not think Mr Kamweti needs to be the spokesman for the NSSF as NSSF can independently 

address the pertinent issues at the fund”  

It is the Complainant’s contention that these articles falsely implied, to reasonable members of 

the public and were understood to mean, that he was a person want of skills, of ill motive, 

manipulative and unprofessional, and who deviously wished to derail a process. He averred 

that the originator of the story (Mr Kitungu), the journalist (Mr Kisero), and the media 

enterprise (NMG) could not prove the allegations of bad faith on his part by way of a “bid to 

derail the privatization process”. The Complainant asserted that the 2nd Respondent knew 

where NBK was located but never attempted to obtain his view on the story, thus breaching 

Rule 1(a) of Schedule 2 of the Media Act of 2007. This rule requires all sides of the story to be 

reported whenever possible, and that comments should be obtained from anyone who is 

mentioned in an unfavorable light. Without verifying the facts, the 1st Respondent proceeded to 

write and the 2nd Respondent proceeded to twice repeatedly publish and broadcast the story. 

The Complainant contended that the articles had caused him to be looked upon by his 

colleagues, directors, shareholders and stakeholders and staff in a public company as 

unreliable, unprofessional, dishonest, manipulative busy body. He contended that this reduced 

his status in the eyes of his peers, many of whom had called and queried him severally since the 

two articles were published. This, he averred, had caused him great and deep personal anguish. 

The Complainant also contended that the 2nd Respondent’s wife used to be an employee of 

NBK but was laid off due to redundancy. The fact that she was among 40 pensioners who sued 

the bank, in the Complainant’s opinion, makes it unethical for the 1st Respondent to write 



  

6 

 

adverse articles about the bank in violation of Clause 2 (d) of the Second Schedule of the Media 

Act that requires journalists to avoid self interest that erodes journalistic duty and service to 

the public 

The Complainant’s main contention was that the story was misleading, inaccurate and biased. 

He sought an apology and damages from the Respondents. He attached the following 

documents to his complaint 

1. The Complainant’s letter to the two Respondents dated 26/4/2010 seeking an apology 

and damages arising from the two articles 

2. The Response from the 1st  Respondent denying any liability to the Complainant 

3. The Complainant’s letter to the 1st  Respondent insisting that his claims were justified 

and that they owed him an apology 

4. The Complainant’s letter to the Media Council of Kenya setting out the alleged 

defamatory statements and outlining the remedies sought. 

 Response to the Complaint 

The Response dated 10/8/2010 was filed with this Commission on 17/8/2010. The Respondents 

jointly and severally responded to the Complaint by admitting that the two articles were 

published, but averred that they were true in substance and fact, and were not defamatory of 

the Complainant as alleged or at all. The Respondents further averred that the story was on a 

matter of public interest, namely the privatization of a public company in which the Kenyan 

public had an interest. They also averred that the fact that the 2nd Respondent’s wife worked 

with the bank was irrelevant to the story, of no consequence, and does not in itself disqualify 

the 2nd Respondent as a journalist and a Kenyan from writing about the bank as the issue was 

one of grave public interest. The response further argued that the articles did not make any 

adverse reference to the Complainant and were duly objective and balanced, hence did not 

mandatorily require the Complainant to be contacted in person. They further argued that the 



  

7 

 

articles were not intended to harm the Complainant either as a person or as a professional, and 

could not in any case have been perceived in that sense by the readers of the articles. 

 As concerns the injury alleged to have been suffered by the Complainant, the Respondents 

averred that the Complainant had not suffered any damage to his reputation or any injury to 

his professional or other standing on account of the articles.  

In relation to the remedies sought by the Complainant, the Respondents contended that there 

was no basis for the retraction of the story because the articles were true in substance and fact. 

Finally, the Respondents averred that the Complainant was not entitled to any damages in law 

as the articles were true, and that in any event, this Commission has no powers and or 

jurisdiction to award damages.  

The Respondents prayed that the Complaint be dismissed for lacking legal justification for the 

remedies sought 

Complainant’s Reply to the Response 

The Complainant’s reply to the Response dated 25/8/2010 was filed with this Commission on 

6/9/2010. In his Reply, the Complainant reiterated the story was untrue and defamatory, 

especially by publishing the words that the Complainant encouraged resistance to conversion, 

attempted to derail the privatization process and attempted to be a spokesman for NSSF. He 

further argued that public interest is not a licence or blank cheque to publish false, defamatory 

statements. The Complainant insisted that the 2nd Respondent’s wife issue was relevant in 

demonstrating motivation as she had sued the Complainant personally in HCCC 89/2008, and in 

the Retirement Benefits Authority  Claim filed on 28/4/2010. The publication, according to the 

Complainant was intended to hit out at the Complainant in furtherance of the altercation seen 

in the two cited cases.  

The Complainant also maintained that the articles were adverse, biased, unbalanced, made 

disparaging innuendos, and were therefore not true in substance and fact as averred by the 

Respondents. He also insisted that, despite having been unfavorably mentioned in the articles, 



  

8 

 

no comments were sought from him as required by Rule 1(a) of the Media Act. The 

Complainant maintained that he had suffered damage and injury, and was therefore entitled to 

the relief sought.  

Hearing of the Complaint 

After close of pleadings, the complaint was heard on 14/5/2011 during which the Complainant 

gave his evidence in chief and was thereafter cross-examined by Mr Sekoue Owino Advocate 

for the Respondents. Both the Complainant and the Respondents did not call any witnesses.   

In his evidence in chief, the Complainant testified that he is an Advocate of the High Court of 

Kenya, a Certified Public Secretary, a Company secretary of the National Bank of Kenya (NBK) 

and a trustee of the bank’s pension fund. He testified on 20/4/2010, while he was in his office, 

he read two articles, headlined  “ Fury at NBK Management’s Plot to Strip Preferential 

Shareholders of Equal Rights”, published in the Daily Nation on 20 April 2010,  and “Treasury 

foils NBK plot to Strip its Shares of Dividend Rights” , published in The East African issue of  19-

25 April 2010. He further stated that the 1st Respondent had been publishing a lot of negative 

reports about the bank’s pension fund, and he saw these articles as a continuation of this trend. 

He was especially pained by the use of the phrase “Treasury foils NBK’s Board plot” as it 

implied that there was an attempt by the Board, in which he sat as a Company Secretary, to 

engage in robbery and fraud. He averred that this title portrayed the Board as mischievous, 

unreliable and untrustworthy. The Complainant also testified that by stating that NBK had 

survived over the past decade on massive investment of tax payers funds, the article ruined 

both his image and that of NBK as the government had never lost any money in NBK.  

The Complainant also testified that as a Secretary to the NBK Board, he served all stakeholders 

including NSSF, and that it was therefore wrong for the Respondent to cite a letter in which the 

Complainant was accused of acting as the spokesman for NSSF. The Complainant also testified 

that the wife of the 2nd Respondent used to work for NBK from 1987 to 2001 when she was 

retrenched, thus giving rise to what the Complainant referred to as “matrimonial conflict of 

interest” on the part of the 2nd Respondent. The Complainant insisted that by writing this story, 



  

9 

 

the 2nd Respondent violated Rule 2(d) of the Media Act that requires journalists to avoid self 

interest. 

The Complainant wound up his testimony by telling the Commission that the 2nd Respondent 

never sought his comments on the story, thus violating Rule 1(a) of the Code of Conduct for the 

Practice of Journalism. After failing to secure an apology and clarification from the 

Respondents, he filed this complaint with the Commission. He informed the Commission that 

he had abandoned his claim for damages upon advice that this remedy was outside the 

Commission’s jurisdiction. He therefore prayed for an apology, correction and clarification from 

the Respondents. 

During cross examination by Owino for the Respondents, the Complainant admitted that NBK 

was an institution in which the public had an interest, considering that it had over 65,000 

shareholders. He also admitted that between 2006 and 2007, the Government injected some 

money into NBK, but this was later converted into equity when the Banking Act was amended. 

The Complainant however maintained that no money was lost and the portfolio remained the 

same.  

At the end of the hearing, and there being no witnesses for either party, the Commission 

directed the parties to file written submissions, after which a final decision would be rendered 

in the matter.  

Submissions by the complainant 

In his submissions filed at the Commission on 21/4/2011, the Complainant maintained that the 

articles published by the Respondents were defamatory, inflammatory, biased, inaccurate, 

unfair and untrue. To support his assertion, he relied on Black’s Law Dictionary, 8th Edition that 

defines defamatory as “tending to harm a person’s reputation usually by subjecting the person 

to public contempt, disgrace or ridicule”, and inflammatory as “tending to cause strong feelings 

of anger , indignation, or other type of upset, tending to stir the passion”. The Complainant 

submitted that the articles defamed him as an Advocate, Certified Public Secretary who sits on 



  

10 

 

both the NBK Board and NBK Pension Fund by portraying him as a forced spokesperson of NSSF 

and a saboteur of Cabinet decisions. He also submitted that the 2nd Respondent was biased 

because his wife, who used to work at the Bank, was laid off. The Complainant insisted that the 

2nd Respondent was therefore biased. He submitted that the Respondents breached section 35 

of the Media Act, and Clause 1(a), 2(e) and (d) of the Code of Conduct for Journalism  

The Complainant also submitted that freedom of the media as set out in Article 34 of the 

Constitution of Kenya is constitutionally limited under Article 33(3) that provides that those 

who exercise freedom of expression to respect the rights and reputation of others. As concerns 

public interest, the Complainant relied on the case of Reynolds Vs Times Newspapers Limited 

and others (2001) AC 127  

Submissions by the respondents 

In the their submissions filed at the Commission on 27/5/2011 by their Counsel Mr Sekoue 

Owino,  the Respondents explained that the articles merely reported a dispute with regard to 

the shareholding structure of NBK, and the correspondence between the management of the 

NBK and the Privatisation Commission on how the shareholding would be structured. The 

articles reported some opinions of the Chief Executive Officer of the Commission (Mr Kitungu) 

on the proposals made by the management of the NBK. The Respondents submitted that there 

was no direct reference to the Complainant except with regard to the fact that the Complainant 

wrote a letter in February 2010 making proposals on how the issue could be dealt with. The 

Respondents submitted that in response to that letter, Mr Kitungu responded as follows, “We 

do not think that Mr Kamweti needs to be the spokesman for the NSSF as NSSF can 

independently address the pertinent issues at the fund”. They submitted that in effect, this 

was Mr Kitungu’s opinion on the effect of the Complainant’s letter on the issue of privatization 

of the NBK generally and the issue of shareholding specifically. It was the Respondent’s 

submission that the articles were a reporting on a matter that was essentially a difference of 

opinion between the management of NBK (represented by the Complainant) and the 

Commission (represented by Mr Kitungu). According to the Respondents, the exchange of 



  

11 

 

correspondence was between two officials representing their respective organizations, and that 

the Respondents merely relayed differences by public officials over a public institution. 

Secondly, the Respondents submitted that the Complainant had alleged that the 2nd 

Respondent had a vendetta against him and NBK after the 2nd Respondent’s wife was laid off by 

NBK, but  failed to discharge the burden of proving that the said woman was the 2nd 

Respondent’s wife. Mr Owino cited the case of Njoki Vs Mutheru (1985) KLR 874 at 895 in 

which the Court of Appeal held that a party asserting a marriage must prove that there had 

actually been a marriage that fell within the different categories of marriages recognized under 

the laws of Kenya. The Respondents insisted that the purported marriage was irrelevant to this 

case.  

Thirdly, the Respondents submitted that the Complainant had failed to adduce independent 

evidence to prove that the articles had injured his personal and professional reputation. They 

alluded to a “well known law that a person’s reputation cannot be injured in his own eyes” but 

did not cite the relevant statute or case law in support of this law. Nevertheless, the 

Respondents submitted that no evidence of a third party who construed those words to be 

injurious of the Complainant was adduced. 

Fourthly, Mr Owino submitted that the fact that the Government of Kenya and the NSSF were 

shareholders in NBK alongside 65,000 other shareholders of different kinds rendered NBK a 

public institution that holds public money. The affairs of NBK were therefore matters of general 

public interest, and the Complainant and other officers of the NBK were loosely public officials 

because they were custodians of public assets. Mr Owino submitted that these officials must 

therefore be subjected to public scrutiny that will include opinions of praise, protest, criticism, 

and even complaints of their management of public assets. In context, the Respondents were 

reporting to the public an issue in which the public had a legitimate and justifiable interest in 

knowing, and therefore one in which the Respondent, as media, had a corresponding duty to 

disclose.  



  

12 

 

It was also Mr Owino’s contention that the Complainant’s claim on the essence and tenor of the 

articles could not have been drawn by a reasonable and objective reader.  

Mr Owino also submitted that the subject of the articles was the NBK, and not the Complainant 

in his personal capacity. He cited the old case of Salmon Vs. A. Salmon & Co Ltd (1897) AC 22, 

in which the court held that a company is a different legal entity from the shareholders, 

directors and even workers. Going by this legal principle, the Complainant cannot make claims 

based on a story that was about NBK. 

Mr Owino further submitted that the content of the stories were honest and justifiable 

statements on public issues, and that even if they were critical of the Complainant, they were 

fair comments on a matter of public interest. He cited the case of New York Times Vs Sullivan 

376 US 254, in which the US Supreme Court said “….we consider this case against the 

background of the national commitment to the principle that debate on public issues should 

be uninhibited, robust and wide open, and that it may well include vehement, caustic, and 

sometimes unpleasant sharp attacks on government and public officials..”  

The Respondent submitted that these were not matters of purely private concern to the 

Complainant as to justify an  abridgement of the Respondent’s freedom of speech, freedom of 

the media and the public right of access to information, as provided for in Articles 33, 34 and 35 

of the Constitution of Kenya. To buttress this argument, Mr Owino cited the American case of 

Snyder Vs Phelps 562 US 2011, particularly the words of Roberts CJ on freedom of speech in 

the American Constitution, wherein he said, “as a nation we have chosen a different course – 

to protect even hurtful speech on public issues to ensure that we do not stifle public 

debate….” 

In conclusion, Mr Owino submitted that the Respondents simply rendered Mr Kitungu’s opinion 

on NBK, and the Complainant as an officer of NBK. The Complainant therefore seeks to prevent 

the coverage of public issues and to abridge the constitutional freedom of the media, especially 

Article 34(2) (b) which states that the State or any Authority may not “penalize any person for 

any opinion or view or the content of any broadcast, publication or dissemination”. The 



  

13 

 

Respondents prayed that the Complaint, seeking to enjoin this Commission in censorship of 

opinions and discussion of matters of public interest, was unconstitutional and should be 

dismissed. 

Reply to Respondent’s submissions 

In his response to the Respondent’s submission filed with the Commission on 2/6/2011, the 

Complainant reiterated that; 

The Respondents deliberately failed to refer to the Media Act that has its basis in Article 34(5) 

of the Constitution, thus displaying their lack of intent to keep the spirit and letter of the Act or 

the Constitution.  

The articles were not a report on difference in views but a scurrilous and biased report and 

personal attack on the Complainant, and that the words were untrue, inaccurate and highly 

adverse. 

The 2nd Respondent had a special relationship with Ms Okwara and  was therefore biased and 

self interested in violation of Clause 2(d) of the Code of Conduct, and it did not matter whether 

the relationship between the 2nd Respondent and Ms Okwara was acquaintance, cohabitation 

or formal marriage. He urged  this Commission to use the administrative test of natural justice 

and fairness in determining bias as set by Cross L.J. in Hanna Vs Bradford City Council (1970) 2 

ALL ER 690,   in which he stated the test is”….given the facts whether a reasonable man with no 

inside knowledge might well think that there was bias”  

The Salmon Vs Salmon case does not apply since the Respondents specifically mentioned the 

Complainant by name as a meddlesome saboteur. 

 

The US Supreme Court cases of New York Times Vs Sullivan and Snyder Vs Phelps, that give the 

press unbridled freedom, are distinguishable from Kenyan cases as the two Constitutions are 

different.  Unlike in the United States, the Kenyan Constitution provides an abridgement of the 



  

14 

 

right to freedom (Article 33) by providing that, “In the exercise of the right to freedom of 

expression, every person shall respect the rights and reputation of others”.  The Complainant 

therefore maintained that the Respondents have breached his rights under Article 33(3) of the 

Constitution. The Complainant cited the Kenyan case of Chirau Ali Makwere Vs Royal Media 

Services Limited HCCC No. 57 of 2004 in which the court rejected the defendant’s attempt to 

rely on the Sullivan case. Justice Khamoni found that it did not bind the courts in Kenya, and 

held that press freedom did not extend to “making untrue statements about a public figure 

which impute some grave wrongdoing to him or her of which they are innocent”. Article 33(3) of 

the Constitution of Kenya 2010 vindicated this case, according to the Complainant, 6 years 

later. 

The Respondents mentioned the Complainant personally and adversely but never sought his 

views as required by Clause 1(a) of the Code of Conduct that provides “Comments should be 

sought from anyone who is mentioned in an unfavorable context “ 

The Complainant has a right to maintain his reputation under Article 33(3) and the right to have 

incorrect and misleading information corrected or deleted under Article 35(2) 

There was no duplicity of suits as the case of L.G. Kamweti Vs Solomon Kitungu & 2 others 

HCCC  was seeking other remedies  that the Commission could not award, and that Mr Kitungu 

was not a journalist, hence claims against him could only be filed in an ordinary court 

Issues for determination 

Having carefully perused the pleadings herein, keenly listened to the evidence and meticulously 

analysed the submissions by both parties, the Commission framed the following issues for 

determination, while guided by the Constitution of Kenya 2010, the Media Act and Code of 

Conduct for Practice of   Journalism in Kenya. 

1. Whether the articles breached the Constitution and or the Media Act  

2. Whether the articles were a fair comment on a matter of public interest 



  

15 

 

3. Whether the Complainant is entitled to the relief sought 

Whether the articles breached the Constitution and or the Media Act  

Both the Complainant and the Respondent relied on the Constitution and the Media Act to 

support their cases. While they both converged on the need to protect the freedom of the 

media, freedom of speech, the Complainant argued that these rights were not absolute, and 

those exercising them must respect the rights and reputations of others.  

On the Constitutional issues raised, the Commission finds that the Complainant failed to prove 

how his rights or reputation had been damaged by the articles. The letter that was published by 

the Respondents was addressed to NBK Board where the Complainant was the Secretary. He 

did not deny the existence of the letter; neither did he produce it as a document to prove that 

the contents were defamatory. The Complainant also failed to call another witness to confirm 

that the articles had done harm to his reputation, by tending to bring the Complainant into 

ridicule, scorn, hatred  or contempt.  By failing to produce the letter or call any witness, the 

Complainant failed to prove that the articles were lies or untrue. To this extent, therefore, the 

Commission finds that the articles did not infringe on the Complainant’s  Constitutional rights 

or injure his reputation 

As relates to the Media Act, the Complainant averred that the articles breached section 35 of 

the Act and Clause 1 (a) that require the media to publish accurate and fair comments on 

matters of public interest. The Respondents submitted that they merely reported differences of 

opinion between the Complainant and Mr Kitungu, and did not concern themselves with the 

Complainant as an individual. Once again, the burden lay on the Complainant to prove the 

inaccuracy or unfairness of the story, by either producing the letters referred to or by adducing 

evidence to prove that the story was not true. He did not do so, and therefore failed to prove 

that the story was inaccurate and untrue. The Commission is therefore unable to find that the 

articles breached either section 35 of the Act, or Clause 1(a) of the Code of Code as relates to 

accuracy and fairness. 



  

16 

 

However, the Commission agrees with the Complainant that the Respondents breached Clause 

1(a) of the Code of Conduct by failing to get his comments on the story that had mentioned him 

in an unfavourable context. This is a mandatory requirement that the Respondents are aware of 

, and they did not infact deny this breach. The Commission therefore finds the Respondents in 

breach of the Code of Conduct, and they must be held responsible for this action 

On the issue of bias on the part of the 2nd Respondent due to a special relationship with a 

former employee of NBK, the Commission is not persuaded that this relationship influenced or 

compromised the content of the articles as provided for in Clause 2 of the Code of Conduct. The 

Complainant’s assertions are at best, speculative, and cannot be proved. It would be imprudent 

on the part of this Commission to assume bias or malice merely because there was a special 

relationship, without proof of actual interference. The Commission agrees with the 

Respondents that this issue is irrelevant, and that any such relationship, even if it were to be 

established, would not bar the 2nd Respondent from writing a story that is of great public 

concern. The Commission regrets that both parties took up so much of the time set aside for 

the hearing and submissions by unnecessarily dwelling on this issue.  

Whether the articles were a fair comment on a matter of public interest 

Section 35 of the Media Act requires the media,”… in a free and independent manner, to 

inform the public on issues of public interest and importance in a fair, accurate and unbiased 

manner…”. In the law of libel and slander, one of the strongest defences available to the 

Respondent is that the publication was a fair comment on a matter of public interest. Order 2 

Rule 7(2) of the Civil Procedure Rules of 2010 recognizes this defence. Mr Owino expounded on 

this ably by pointing out that NBK is a public body in which the Kenyan public had a huge stake, 

hence making the comments fair comment thus availing the Respondents of this defence of fair 

comment of on a matter of public interest. The Complainant did not oppose the public interest 

aspect, but only insisted that his comments ought to have been sought before the articles were 

published. Taking into account all the American and Kenyan cases cited by both parties, the 

Commission is convinced that the comments by the Respondents were fair comments on a 



  

17 

 

matter of public interest. The only mistake the Respondents made was to fail to seek the 

Complainant’s comments on the story before publishing it.  

Whether the Complainant is entitled to the relief sought 

Having found that the Complainant failed to prove that the story was inaccurate, biased or 

unfair, and having further found that the story was a fair comment on a matter of public 

interest, this Commission is unable to order the Respondents to apologise or correct the story 

as prayed by the Complainant. The Complainant submitted that he had filed a case in the High 

Court against Mr Kitungu who wrote the letter that aggrieved him. The Complainant therefore 

still has another chance to seek appropriate remedies based on the alleged defamatory letter 

authored by Mr Kitungu. 

Orders of the Commission 

Taking into account the evidence on record, the relief sought by the Complainant,   the 

submissions made by both parties, and the relevant provisions of the Media Act, the 

Commission makes the following orders; 

1. We order and direct that the 1st Respondent pays a fine of two hundred thousand shillings 

for failing to report both sides of the story and failing to obtain comments from the 

Complainant who was mentioned in an unfavourable context in violation of Article 1(a) of the 

Code of Conduct. The fine, imposed pursuant to section 38 of the Media Act, shall be paid to 

the Media Council of Kenya within 14 days. 

2. We order and direct that the 1st Respondent pays a fine of two hundred thousand shillings 

for failing to keep and maintain high professional and ethical standards, and failing to have due 

regard to the Code of Conduct set out in the Second Schedule of the Act in contravention of 

section 35(2) of  the Media Act. The fine, imposed pursuant to section 38 of the Media Act, shall 

be paid to the Media Council of Kenya within 14 days. 



  

18 

 

In the event of failure to comply, we further direct that this matter be mentioned before this 

Commission for further orders. Either party is at liberty to make the necessary applications. 

Any party aggrieved by these orders may, as stipulated in section 32(1) of the Media Act, appeal 

to the Media Council of Kenya, in the prescribed manner, within 14 days from the date hereof 

Delivered at Nairobi this 22 day of March 2012 

 

Grace N Katasi 

………………………… 

(Chairperson) 

 

Murej MakOchieng 

…………………………… 

(Member) 

Priscilla Nyokabi 

………………………… 

(Member) 

 

 

 

 

 

 



  

19 

 

 

 

 

 

 


