
1 
 

REPUBLIC OF KENYA 

 

 

IN THE MATTER OF THE MEDIA ACT 

AND 

IN THE MATTER OF THE COMPLAINTS COMMISSION OF THE MEDIA COUNCIL 

OF KENYA 

 

COMPLAINT NO. 001 OF 2011 

 

 

 

FRANCIS MUTHAURA...................................................................COMPLAINANT  

 

VERSUS 

 

THE EDITOR STANDARD NEWSPAPERS................................1ST RESPONDENT  

BEN AGINA ..................................................................................2ND RESPONDENT  

BEUTTAH OMANGA ..................................................................3RD RESPONDENT  

 

 

 

 

JUDGMENT 

 

Parties 

 

The complainant, Ambassador Francis Muthaura, is a life-long civil servant who 

holds the highest office in the civil service as the Permanent Secretary in the 

Office of the President and Head of the Civil Service and Secretary to the 

Cabinet. Prior to his current position, he served as permanent secretary in 

several key ministries, Kenya’s Permanent Representative to the United 

Nations in New York, Kenya’s Ambassador to the European Union in Brussels, 

and founder Secretary-General of the East African Community. As Kenya’s 

Permanent Representative in New York, he participated in the preparatory 

meetings that led to the establishment of the International Criminal Court 

(ICC).  Amb. Muthaura, who was represented by Mr. Muriuki Mugambi of the 

Muthaura, Mugambi, Ayugi & Njonjo Advocates, appeared before the 

Complaints Commission as a witness.  

 



2 
 

The first respondent is the Editor of the Standard, Kenya’s oldest newspaper 

published by The Standard Group Limited. He did not appear before the 

Commission.  The second respondent, Mr. Ben Agina, is the News Editor of the 

Standard. He appeared before the Commission as a witness.  The third 

respondent, Mr. Beuttah Omanga, is a Reporter with the Standard. He did not 

appear before the Commission.  The three respondents were represented by 

Mr. M. Billing of Guram & Company Advocates.  

 

Complaint 

 

Amb. Muthaura complains the stories by the Standard  have impacted 

negatively on his standing  at the ICC where  he has been named as a suspect 

of the post-election violence of 2007/08 , thus jeopardizing his rights as 

person who is innocent until proven guilty. The stories, he argues, have dented 

his reputation at home and abroad, and affected his chances to a fair trial.  He 

contends that the stories have breached the Code of Practice for the Conduct 

of Journalism in Kenya, hereafter referred to as “the Code”, of the Media Act.  

 

The complaint is pinned primarily on one news story written by Ben Agina 

and Beuttah Omanga. The story was published on the front page of the 

Standard of 11 January 2011, as the lead story. It was headlined “Kenya’s 

Secret plot against the ICC”. It also carried a kicker headline – above the main 

headline – reading “Faced with proposed prospect of six prosecutions at The 

Hague the country plans to topple ICC through African Union”. The story was 

continued on page 4 with the headline “Rome Statute: Kenya lobbies Africa to 

ditch ICC”.  

 

The complaint was later enlarged to cover other related stories subsequently 

published by the respondents.  

 

Background  

 

Before looking at the complaint in detail it is necessary to describe the 

backdrop against which it has been made. The ICC Prosecutor, Louis Moremo-

Ocampo, on 15 December 2010 named Amb. Muthaura as one of the six 

prominent Kenyans -- popularly known as “the Ocampo Six”-- suspected to 

have masterminded the post-election violence in which more than 1,100 

people were killed, 3,500 injured and more than 600,000 displaced from their 

homes. The violence, which brought Kenya to the brink of civil war, has riveted 

the international community. So have the cases involving the Ocampo Six in 



3 
 

view of a deep-rooted culture of impunity in the country and failure by 

authorities to prosecute those responsible for the violence. The ICC Pre-Trial 

Chamber II is currently carrying out confirmatory hearings to determine 

whether to commit the suspects to full trial.  

 

Amb. Muthaura is accused of being criminally responsible as an “indirect co-

perpetrator” for crimes against humanity including murder, forcible transfer, 

rape, persecution and other inhumane acts. He is only a suspect. If after the 

confirmatory hearings he is committed to trial, he will become an accused 

person but he will still retain the presumption of innocence until, if ever he is, 

found guilty. That is the law.  

 

If found guilty Amb. Muthaura, who is  73 years old, is liable to imprisonment 

for the rest of his life. His property could also be confiscated to pay 

reparations to the victims.  

 

As already stated, the ICC cases have attracted a lot of attention. They have 

given the country a chance to let justice be done. It is also reasonable to say 

that media reports about the ICC process will have the potential to influence 

public opinion and attitudes.  

 

Complainant’s case 

 

It is against that background that Amb. Muthaura has made the complaint. 

The complaint itself is very specific and pointed. He claims the story published 

by the Standard on 11 January 2011 is “fabricated, malicious and reckless” and 

“must have been meant to prejudice my standing before the ICC, the 

prosecutor and judges”. He accuses the Standard and the two authors of the 

story "to have begun to try me in the public domain”. 

 

Amb. Muthaura is concerned that the Standard may have prejudiced his case 

through inaccurate and biased reporting and undermined his rights to a fair 

trial. This theme runs throughout his complaint. He quotes the Rome Statute 

of the ICC to support his rights: 

 

Both Articles 55 and 67 of the Rome Statute guarantee the rights of 

persons during an investigation and rights of an accused.  By 

publishing the baseless and malicious story which has very serious 

implications on me personally, the Office of the President and our 



4 
 

country’s standing in the international community, the Standard 

newspaper has infringed on my rights under Article 55. 

 

He points out that the Standard story was published just over three weeks 

after he was named by the ICC Prosecutor one of the suspects for whom he 

had applied to the Pre-Trial Chamber II to be summoned.   

 

Amb. Muthaura’s lawyer, Mr. Mugambi, told the Commission that naming the 

suspects publicly before the summonses were confirmed by the Pre-Trial 

Chamber II was “contrary to custom”. And while the decision on whether or 

not the Pre-Trial Chamber II would issue the summonses was pending, the 

Standard published the prejudicial story, Mr. Mugambi says. The story, he 

argues, was in total disregard of the serious nature of the allegations made 

against his client. The story, he says, alleges that Amb. Muthaura is involved in 

the subversion of the ICC process in Kenya and in the African continent.  

 

Mr. Mugambi told the Commission that the Pre-Trial Chamber II, in its decision 

delivered on 11 February 2011 on the confirmation of the issuance of the 

summonses against the Ocampo Six, criticized the public announcement of 

their names and the conduct of the Prosecutor in the media. The Chamber 

said: 

 

 While it is not the Chamber’s role to comment and advice the 

Prosecutor on his interaction with the press and media, the 

Chamber nevertheless is concerned if his actions have the potential 

to affect the administration of justice and the integrity of the 

present proceedings before the Chamber. 

 

Using the above quotation partly to support his argument, Mr. Mugambi said 

the Standard's story resulted in prejudicial publicity for his client. He told the 

Commission: 

 

The story was the first of a series of articles that the Standard 

published related to the ICC process, casting aspersions against the 

complainant, and which have serious implications on the 

complainant’s standing locally, internationally and in the face of 

the ICC which is now seized of the proceedings against the 

complainant and two others. 

 



5 
 

He said the story portrays Amb. Muthaura as a “deceitful, conniving, self-

serving and vindictive”, a person who, as one of the Ocampo Six, was trying 

to scuttle the ICC proceedings by instigating Kenya’s pullout from the Rome 

Statute.  

 

Mr. Mugambi asked the Commission to assess the implications of the 

allegations contained in the story “in the context of the circumstances and 

environment” in which the article was published. He says that it is a fact that 

“media reports have received prominence in the [ICC] proceedings” and have 

“influence and indeed form an integral part of the [ICC Prosecutor’s] 

evidence.”  He says that judging from the reference to media reports made 

by the judges of Pre-Trial Chamber II, “the judges have been and shall 

continue to be influenced by the material which is contained in the local 

press.” 

 

Before setting out in full the case for the complainant it is important to point 

out that the respondents, in their submissions, took the position that “the 

burden of proving that the [Standard] story was not accurate and not fair is 

on the complainant”. The lawyer for the respondents, Mr. Billing adds: 

 

The complainant has in my submissions failed to prove that the 

article was unfair or inflammatory. The article was not fabricated 

as alleged nor has any damage been shown. 

 

Mr. Billing maintained that the article was published as “fair comment” and 

“without malice”. We shall return to the respondents’ defence later. 

 

The Standard story claims Kenya is “laying ground for a motion to be tabled 

at the African Union summit in Ethiopia that could trigger withdrawal of 

African states from the Rome Statute that founded the ICC”. The story further 

claims that sources in Government, which are not named,  told the Standard, 

that “the plot to instigate the pullout” from ICC was being driven by “a 

shuttle diplomacy”  ahead of the 30-31 January 2011 African Union 

preparatory meeting in Addis Ababa, which was expected to set the agenda 

for the AU summit in July.  The story further claims there is an informal 

Secretariat at the Office of the President, which plays the role of a “think 

tank” to scuttle the ICC process. The story states: 

 



6 
 

The team is working closely with the Head of the Civil Service, Mr. 

Francis Muthaura, who incidentally is on the ICC list of six 

suspected masterminds of post-election violence.  

 

The story names the following as members of the ““think tank”” or those 

“who have reportedly been tasked with the assignment of advising 

Government on this matter”: 

 

1. Mr. Ben Kioko who is the Legal Counsel of the AU Commission,  

2. Suspended [now reinstated] Foreign Affairs Permanent Secretary 

Mwangi Thuita,  

3. Prof Peter Kagwanja,  

4. A lawyer who represents one of the Ocampo Six, and  

5. Kenya’s ambassador to Ethiopia Dr Monica Juma  

 

Amb. Muthaura, by implication, is a member of the “think thank”.   

 

Mr. Agina, the lead author of the story, told the Commission that they did not 

interview any of the members of the “think tank”. He states, however, that he 

tried to verify with Mr. Thuita Mwangi and Mr. Ben Kioko, alleged members of 

the “think tank”, the existence of the “think tank”. Both denied that it existed, 

with Mr. Kioko adding he could not talk for the Government (This information 

is not included in the story).   

 

Under cross examination, Mr. Agina added that it was co-author and third 

respondent, Mr Beuttah Omanga,  who had stated that Amb. Muthaura was 

part of the “think tank”. Earlier, in his testimony, Mr. Agina had told the 

Commission that the story was based on a "tip" from the Managing Editor of 

the Standard, Mr. Kipkoech Tanui. Apart from that, it would appear that the 

sole authority given in the story for the existence of the “think tank” is the 

unnamed “sources within the Presidency”, which Mr. Agina declined to name, 

saying it was against the policy of his newspaper. 

 

Amb. Muthaura denies the existence of any think-thank or secret operation 

organized or coordinated by him to undermine the ICC process. He told the 

Commission: 

 

The story is false. The alleged think tank does not exist. It is the 

creation of somebody. A fabrication.   

 



7 
 

He claims that the respondents are actuated by malice in authoring, printing 

and publishing the “inaccurate, misleading, biased” story, which cast 

aspersions on his person and have serious implications for his standing locally, 

internationally and in the ICC.   

 

He also denies there are any attempts by the Government to pull out of ICC. It 

is on public record, he says, that the Government has not sought for 

withdrawal from the ICC but had asked only for a deferral of the Ocampo Six 

cases.  

 

He says the Standard story gives the impression that unless he is removed 

from his job he is going “to mess” the ICC process”. ICC Prosecutor Louis 

Moreno-Ocampo has subsequently requested the Government to remove him 

from his position. Amb. Muthaura told the Commission: 

 

I am sure he relied on the article [by the Standard] and which 

probably forms part of his evidence. 

 

Amb. Muthaura says  he resigned as chairman of the powerful National 

Security Advisory Committee [that advises the National Security Council [which 

President Kibaki chairs on issues likely to threaten the country’s security], as 

soon as he was mentioned by the Prosecutor as a suspect because he wanted 

to avoid a conflict of interest. He told the Commission: 

 

I do not participate in the meetings ... as alleged in the article, I 

stopped sitting on them after we were mentioned due to the conflict 

of interest. 

 

He says he is particularly upset by the Standard story because the authors did 

not make a serious effort to contact him for a comment before publishing the 

story, as required by Article 1 (a) of the Code. After reading the story, he says, 

“I was hurt and I am still hurt by the story”.  Article 1 (a) states: 

The fundamental objective of a journalist is to write a fair, accurate 

and an unbiased story on matters of public interest.  All sides of the 

story shall be reported, wherever possible.  Comments should be 

obtained from anyone who is mentioned in an unfavourable 

context. 



8 
 

After the publication of the story, he prepared a statement, circulated to all the 

media including the Standard, in which he demanded an apology.  “I have not 

received any response from the Standard,” he says. “I sought an apology and 

none has been forthcoming.”  

 

In his submissions, Amb. Muthaura’s lawyer, Mr. Mugambi, repeatedly argued 

that the content of press reports is a significant factor and source of evidence 

which has been referred to extensively and indeed relied upon in the context 

of the proceedings before the ICC. He says that further to the evidentiary value 

of press reports, public perception and the view of the court have been and 

are likely to be set and shaped by statements made in the press. He goes on 

to state: 

 

Accordingly and on the basis of the seriousness of the ICC process 

in which due respect is paid to the role of the media in the 

presentation of evidence, the forming of evidence and the creation 

of impressions, it is submitted that the respondents were and are 

duty bound to be particularly careful in the material which is 

published. It is further submitted that this standard is further 

heightened by virtue of the fact that the matters discussed are not 

just important for the people of Kenya in one of the country’s 

darkest moments, but also to the international community (in 

respect of which the entire African Union was mentioned) and to 

the international community which respects the role of ethical 

media reporting. The respondents, who have invoked ‘public 

interest’ as a defence to their right to disseminate the information 

contained in their publication are aware of this heightened duty, 

more so to the extent that the second respondent [Mr.. Agina] is the 

editor in charge of ICC matters. 

 

Timing 

 

Amb. Muthaura’s lawyer stresses the relevance of the timing of the 

publications and the contextual background. He claims that the conduct of the 

first respondent regarding the complaint and the Complaints Commission 

procedures reveals malice or recklessness characterized by delaying tactics, 

negligence and absence of a duty of care towards his client. We will deal with 

the issue of malice and recklessness shortly in greater detail. For now, let’s 

look at the timelines of the relevant events and proceedings, as they throw 

some light on these claims:  



9 
 

 

Timelines  

 

15 Dec. 2010  

ICC Prosecutor announces applications have been made seeking summonses 

against the Ocampo Six.  Amb. Muthaura issues a statement saying he is 

innocent. 

 

10 Jan. 2011  

Mr. Agina, Standard News Editor and lead author of the story, telephones 

Amb. Muthaura’s office for a comment on the story planned for publication 

the following day. He leaves a “call-me-back” message without specifying the 

purpose of the call. Time of call: 3 p.m. 

 

11 Jan 

Standard publishes the story “Kenya’s Secret plot against the ICC”, slightly over 

three weeks after the ICC Prosecutor names Amb. Muthaura as one of the 

suspects awaiting the application for summonses to be considered by Pre-Trial 

Chamber.  Amb. Muthaura issues a press release describing Standard story as 

“malicious” and aimed at undermining his standing before the ICC. 

 

12 Jan 

Amb. Muthaura writes to Media Council complaining about “the continued 

maligning and peddling of falsehood touching on myself by the Standard 

newspaper.”  

13 Jan 

Standard publishes a story based on Amb. Muthaura’s press statement but 

does not retract its story. Instead, it publishes on its online version a comment 

from one Sifu Msafiri supporting the newspaper story against Amb. Muthaura. 

 

18 Jan 

Mr. Agina establishes on his own motion that there was no factual basis for 

the Standard story and writes a retraction. The Standard refuses or neglects to 

publish the retraction.   

 

28 Jan 

Amb. Muthaura makes a formal complaint to the Complaints Commission, 

terming the Standard story as “misleading, incomplete, inaccurate, 

inflammatory and biased.” 

 



10 
 

1 Feb. 

Commission notifies the Standard about the complaint, giving them 14 days to 

respond. The Standard fails to respond.  

 

22 Feb. 

Commission extends the deadline. 

 

28 Feb. 

Commission writes to the Standard again noting they have not responded to 

the notice of 1 Feb. and gives them 7 days to respond or face disciplinary 

action. 

 

3 March 

The Standard responds, denying Amb. Muthaura had sought a correction or 

been denied an opportunity to reply.  

 

19 March 

The Standard publishes story “Why Kibaki won’t let Muthaura go”, and cartoon 

titled “Kenya Government’s Pecking Order”.  

 

13 May 

Hearing of the complaint before the Commission. Mr. Agina admits the story 

was false.  Mr. Billing says they are amenable to a formal apology. Commission 

directs the parties to agree on the wording of an appropriate apology and 

return on 4 June to record consent. 

 

18 May 

Amb. Muthaura’s lawyer, Mr. Mugambi, sends a draft copy of the apology to 

Mr. Billing as agreed. 

 

30 May 

Mr. Mugambi writes to Mr. Billing again urgently asking for a reply. No 

response. 

 

The timelines reveal a picture of lethargy and reluctance on the part of the 

respondents to act on the complaint that is of vital interest to the “victim” of 

the story, while at the same time showing an eagerness or rush to publish new 

material that further harms the “victim”. It is not surprising that the 

complainant is claiming malicious intent. We will return to this important 

question of malice later. 



11 
 

 

Enlarged Complaint 

 

During the course of his testimony, Amb. Muthaura widened the scope of his 

complaint. He stated: 

 

The Standard has been targeting me for a long time. Even the 

pictures they use, they pick the ugliest. When the ICC makes a 

ruling against Muthaura, it is the headline, but when it rules in my 

favour it is hidden in the middle pages. 

 

Amb. Muthaura says there has been “a series of articles” published by the 

respondents, which have been “intended to injure my reputation or my 

interest”. His lawyer, Mr. Mugambi, drew the Commission’s attention to four 

other stories published by the Standard. These includes another page-one 

story lead story published on 19 March 2011 headlined “Why Kibaki won’t let 

Muthaura go”, which was continued on page 4 under the headline “Why Kibaki 

won’t fire Muthaura as demanded by ICC prosecutor”,  a cartoon published  on 

page 19 of the same issue titled “Kenya Government’s Pecking Order” and a 

description of Amb. Muthaura as “GUIDE AND SUPREME LEADER”, an online 

version of “Kenya’s Secret plot against the ICC” published on 10 January, and 

another online version of the same story, internationalized for an Africa-wide 

and global audience, headlined “African Dictators Secret Plot against ICC” 

posted on the ECADF Ethiopian News website on 10 January with the by-line 

credits of Ben Agina, Beuttah Omanga and the Standard, the second, third and 

first respondents respectively.  

 

 Amb. Muthaura says that it is beyond dispute that the respondents’ 

subsequent publication of stories concerning him are calculated to injure his 

reputation and standing at the ICC. We shall have more to say about the harm 

caused to Amb. Muthaura by the publication of the Standard story.  

 

His lawyer, Mr. Mugambi, also draws the Commissioners’ attention to the 

following eleven actions or omissions, which he says shows the first 

respondent, whether in concert with the second and third respondents or with 

others, “has been inconsiderate of the significant prejudice suffered by the 

complainant”: 

 

1. The first respondent ignored the facts and published the story without 

any reasonable investigation having been done or indeed taking any 



12 
 

reasonable steps to consult the complainant or the official Government 

Spokesman. 

 

2. The respondents, despite becoming aware within a week of the 

publication that the story and in particular the allegations against the 

complainant had been false and unfounded, failed to retract the story 

and have not done so to date. 

 

3. The first respondent, despite being fully aware of the seriousness of the 

complaint and the comprehensive response by the complainant, has 

failed to publish an apology. 

 

4. The first respondent, despite the seriousness of the matter and having 

independently established on or before 18 January 2011 that the 

allegations against the complainant were false, ignored the Complaints 

Commission’s notification dated 1 February 2011 by failing to respond 

or even acknowledge receipt of the notification within 14 days as 

stipulated on the notification, thus necessitating an extension of time 

which was granted by the Commission in its meeting of 22 February 

2011. 

 

5. In its late response dated 3 March 2011, the respondent “callously” 

claimed that “the complainant has at no time sought a correction from 

us neither have we refused and or neglected to correct any such error” 

and that “we have not denied the complainant an opportunity to reply 

as alleged”. The respondent made the claim despite knowing the falsity 

of the story as well as the widely available public records and a specific 

statement issued by the complainant on 12 January 2011 and notified 

specifically to the respondent. 

 

6. Despite attending a meeting organized by the Complaints Commission 

on 8 April 2011 and taking a date for hearing by consent on 11 May 

2011, the respondent failed to make arrangements to secure attendance 

at the hearing citing, at the last minute, a letter dated 9 May 2011 that 

said the respondent’s counsel would be in the Court of Appeal on that 

date, whereas   knowledge of the Court of Appeal hearing was available 

as early as 18 April 2011. 

 

7. After the hearing on 13 May 2011 where it emerged that the allegations 

against the complainant were completely unfounded and the 



13 
 

respondent indicated that he was amenable to an apology, the 

respondent ignored no less than two letters seeking the consummation 

of the apology offered. The letters were not even acknowledged. 

 

8. Having taken a date for mention of the matter for the purposes of 

“recording a consent order on settlement”, the respondent failed to 

appear before the Commission and no explanation was offered for the 

failure to appear. 

 

9. Having had an opportunity to assess the seriousness and implications of 

the false story by attending the oral testimony of the complainant on 13 

May 2011, the respondent has taken absolutely no steps to inject any 

urgency into the matter despite the impending African Union meeting 

held in July, the ongoing ICC proceedings and the public perceptions 

“which continue to be influenced by the allegations made against the 

complainant”. 

 

10. The above events and observations show that the respondent has been 

“casual, negligent and indeed malicious” toward the complainant and 

his professional and personal interests.  

 

11. In addition, the complainant submitted, “the conduct of the [first] 

respondent was inimical to the proper conduct of proceedings before 

the Commission” and “discloses an attitude of lack of seriousness in its 

approach to the Commission’s proceedings, disregard of the 

complainant’s grievances and in the circumstances discloses malice.” 

The respondent’s conduct is “blatantly” disrespectful of the 

Commission’s jurisdiction to regulate responsible journalism” and “can 

only be reasonably attributed to malice against the complainant”. 

 

 

 

 

Respondents Case 

 

Cross-examining Amb. Muthaura, the counsel for the respondents, Mr. Billing, 

sought to prove that as a public servant what he did or did not do was of 

public interest. We need not go into the details of this line of questioning for it 

was never disputed that Amb. Muthaura was a public figure. Mr. Billing also 

sought to show that there was indeed shuttle diplomacy to pull out of the ICC. 



14 
 

Again we need not go into details of this line of questioning as it was never 

disputed that there was a shuttle diplomacy. What was in dispute was the 

purpose of the shuttle diplomacy. Amb. Muthaura had maintained that there 

was never a time that the Government had sought to pull out of the ICC. What 

the Government had set to do was to have the first hearing of the Ocampo six 

cases deferred. Again, what was in dispute was whether there was a think tank 

to advice the government on pulling out of the ICC. It was also in dispute 

whether Amb. Muthaura had demanded an apology. The following is an 

extract of the relevant cross-examination: 

 

Mr. Billing:  “Is it not true that the shuttle diplomacy led by the Vice President 

[Kalonzo Musyoka] was meant to both defer and withdraw from the ICC? “ 

 

Amb. Muthaura:  There is no time when Government has applied to get out of 

ICC. The shuttle diplomacy was meant to defer the date of the first hearing.  It 

was not for getting out of the Rome Statute.  So the heading on page 2 of the 

story, Rome Statute: Kenya lobbies Africa to ditch ICC, is not correct.” 

 

Mr. Billing: “What about the persons mentioned in the story aren’t they part of 

a “think tank”? 

 

Amb. Muthaura: “The persons mentioned in the story are not part of any think 

tank.” 

 

Mr. Billing: “May I draw your attention to the comment made by the Vice 

President on the second page of the story in which he mentions withdrawing 

from the ICC?” 

 

Amb. Muthaura: “I cannot talk on behalf of Kalonzo or Karua on issues of 

deferring or withdrawal from the ICC; those are their own opinions.”  

 

Mr. Billing: ‘Did you call the Standard to complain?” 

 

Amb. Muthaura: “I did not call the Standard to complain. You do not call 

someone who has knifed you on the back. I wrote a press release and 

circulated to all media houses included the Standard where I discounted the 

existence of such a “think tank” and demanded for an apology and retraction.” 

 

Mr. Billing’s line of defence up to this point was to impose the burden of proof 

on the complainant and to deny that the respondents had refused or 



15 
 

neglected to correct the error in the story in breach of Article 4 on 

accountability of the Code, or had denied the complainant opportunity to 

reply in breach of Article 5 (Right of Reply) of the Code. Later he turns to a 

defence of “fair comment on a matter of public interest” and the sanctity of 

journalistic sources. We shall return to these defences shortly. For now let’s 

focus on the testimony of Mr. Ben Agina. 

 

 

Ben Agina  

 

In his testimony, Mr. Ben Agina gives the Commission an opportunity to 

understand the process that led to the writing of the offending story and how 

the Standard handled the story. He also gives the Commission an opportunity 

to observe his demeanour, ethical behaviour, professional training and 

attitude. 

 

He told the Commission that he has been a journalist with the Standard for the 

last 15 years, and that he was well “aware” of his duties as a reporter.   He 

confirmed that he is the News editor of the Standard. A word about News 

Editors News is pertinent. In general, News Editors are responsible for 

initiating, planning and directing news coverage and deploying reporters; they 

select the events and issues to be covered and how to cover them. A News 

Editor is an important gatekeeper in a news organization. He decides which 

stories to keep out and which stories to let in and in what form. The “who-

what-when-where-how-and-why” of covering news stories depends a great 

deal on the initiative, resourcefulness, insight, knowledge and imagination of 

the News Editor. 

 

Mr. Agina is also the Standard’s specialist on the ICC. According to a story 

published by the Standard on 9 September 2010 headlined Hague court to 

host Kenyan editors, he was one of three editors from Kenya invited by the ICC 

“for training on its activities and mandate”.  While on training at The Hague, a 

picture of him with ICC Prosecutor Luis Moreno-Ocampo and two other 

Kenyan journalists was published in the Standard of 14 October 2010. Despite 

this training and specialization, he told the Commission that he did not 

understand the import of the story that he co-authored with Beuttah Omanga. 

He said that he did not know what would be the effect of the article. Asked by 

Mr. Mugambi whether he was aware that if he is convicted of contravening the 

provisions of the Media Act he could be jailed for up to six months, and if 

Amb. Muthaura is convicted under the Rome he could be jailed for life, Mr. 



16 
 

Agina replied: “I did not know that.” Asked whether he knew how the ICC 

operates, and that his story is being used as evidence by the court against the 

Amb. Muthaura, he replied: “We do not know the ICC operates.  We are not 

lawyers.” 

 

As we were informed earlier, Mr. Agina got “a tip” about the “think tank” from 

his Managing Editor Kipkoech Tanui. In journalistic language, a tip or “tip-off” 

is information that journalists can use as a starting point in the investigation of 

a story. A tip is never the story itself. It is an idea for a story, a lead on what is 

happening or about to happen, a rumour, or a brief on what has happened or 

is about to happen but needs to be investigated so as to run as an authentic 

story. But Mr. Agina and Mr. Omanga do not seem to gone beyond the “tip”. 

However, Mr Agina told the Commission:  

 

We did our own research on the names of the [people in the] think 

tank.  We got the names from our own sources which we cannot 

disclose.  

 

Neither Mr. Agina nor Mr. Omanga spoke to Amb. Muthaura. “We did not get 

him… we have never spoken to him,” he told the Commission. As stated in the 

Timelines, Mr. Agina said he telephoned Amb. Muthaura’s office at about 

3.00pm on 10 January 2011 looking for a comment, moments before the 

editorial meeting  to approve the story and other stories to be published in 

the following day’s paper, and  left a message with a woman requesting Amb. 

Muthaura to call him back. The message did not give a reason for the call. It 

did not make any reference to any “think tank” or alleged plot by the 

Government to undermine the ICC.  

 

In putting his story together – he was the lead author -- Mr. Agina also said he 

called an official at the African Union.  “I tried to verify with Ben Kioko [a 

Kenyan lawyer who works with the AU Commission], but he said he could not 

talk for the government.” He went on: “I spoke to Mr. Thuita Mwangi. He 

denied the there was such a think tank. I spoke to Dr. Ben Kioko who denied 

there was a think tank.  

 

In other words, not a single person interviewed by Mr. Agina and reported in 

the story confirmed that there was a think tank. 

 

And Mr. Agina, following lead from the first respondent, also told the 

Commission that he did not receive any demand from Amb. Muthaura to 



17 
 

correct the story and, in equal measure, added: “We have not denied the 

complainant the opportunity to respond.” However, he acknowledged that the 

Standard received the press statement of 12 January 2011 in which Amb. 

Muthaura said: “[I] shall seek for publication of a substantiation of the story 

failing which I demand an appropriate apology from the Standard newspaper 

and the two journalists for writing and publishing a fabricated story 

concerning me”. 

 

He said he saw the letter of the Amb. Muthaura asking for an apology “for the 

first time when Media Council wrote to us”. He denied that “we meant to 

tarnish the name of the complainant”, saying there was no hidden agenda. “It 

is a matter of fair comment in public interest,” he said. He concluded his 

evidence by saying: “We stand by the story.” 

 

But on cross-examination, Mr. Agina said he included the name of Amb. 

Muthaura  in the story because the reporter with whom he co-authored the 

story, Beuttah Omanga, said he  was a member of the think tank, a part of  the 

secret plot to subvert the ICC process.  

 

Mr. Mugambi: “But was it true?” 

 

Mr. Agina: “I found later out that there was no think tank.” 

 

Mr. Mugambi: “When was this?” 

 

Mr. Agina: “I found out a week after the story was run. 

 

Mr. Mugambi: “Did you make any effort to correct the position after you made 

this discovery?  

 

Mr. Agina: “I did a 400-word story clarifying the position but the Standard did 

not publish my story.”  

 

Mr. Mugambi: “Why not?” 

 

Mr. Agina: “I don’t know, I don’t make those kinds of decisions.” 

Commission: “Mr.. Agina, if you had the authority to do so would you publish 

an apology?” 

 



18 
 

Mr. Agina: “I would publish an apology. I did not know the impact it would 

have on the ambassador, and I am sorry.” 

 

Thereupon the counsel for the Standard, Mr. M. Billing said: “In light of the 

circumstances I will need to seek further instructions from my client on how to 

proceed, as I had different instructions on the matter.” 

 

Commission: Mr..  Billing your client has admitted to the falsity of the story, are 

they willing to do an apology? 

 

Mr. Billing: “I will confer with my client and advise them on the same... 

 

Mr. Mugambi: “In the mean time, I can draft an apology for publication by the 

Standard, and have the matter mentioned for purposes of recording a 

settlement.” 

 

Commission:  “We will have the matter mentioned on 3 June 2011 for 

purposes of recording a settlement.” 

 

That did not happen. Mr. Billing  ignored letters written by Mr.. Mugambi to 

reach agreement on a draft apology. Apparently, the respondents had gone 

back to the stand stated in their reply of 3 March 2011, which had stated that 

they stood by their story which is “fair comment on matters of public interest”.   

 

As we have seen, the dramatic admission of culpability by Mr. Agina led to the 

end of the hearing, with Mr. Billing undertaking to consult with the first 

respondent to arrange for an apology to be published in the newspaper. It was 

agreed that the parties would agree on an appropriate draft apology and then 

return on 3 June for mention and to record assent order on settlement.  

However, having taken this date mutually, the respondents failed to appear 

before the Commission without any apologies or explanation. Mr. Mugambi 

told  the Commission that the respondents had ignored two letters from the 

complainant regarding the drafting of an apology. The complainant, clearly 

vexed by this strange turn of events, then sought orders to prepare written 

submissions. The orders were granted, and both parties filed written 

submissions for the Commission to rule on the case. 

 

In their submissions, the respondents reduced the complainant’s grievances to 

three complaints: 

 



19 
 

1. The story published on 11 January 2011 was unfair, inaccurate, 

misleading and inflammatory in breach of Article 1 of the Code. 

 

2. That the respondents have refused and or neglected to correct the error 

in breach of Article 4 (Accountability) of the Code of Conduct. 

 

3. That the respondents have denied the complaint opportunity to reply in 

breach of Article 5 (Right of Reply) of the Code of Conduct. 

 

This reduction leaves out important elements contained in the complaint 

which includes malice, lack of professionalism and due diligence and duty of 

care in handling the story.  

 

In their defence, Mr. Billing told the Commission that the first, second, and 

third respondents “deny that the article published on 11 January 2011 was 

unfair, inaccurate, misleading or inflammatory” and “will put the complainant 

to strict proof thereof”. He went further to say that the burden of proving that 

the story was not accurate and not fair was on the complainant. “The 

complainant has in my submissions failed to prove that the article was unfair 

or inflammatory. The article was not fabricated as alleged nor has any damage 

been shown,” he says.  Mr. Billing also states the story complained of  was “a 

fair comment on matters of public interest”, and that “the  media is free and 

independent in carrying out its duties as such it cannot be compelled to 

identify its sources”. He goes on to say: “The second respondent Mr. Ben 

Agina was candid enough to admit in proceedings that the article may have 

been untrue, but was published without malice and in public interest as the 

complainant is a public servant, hence the public would be interested in his 

actions or inactions. Although untrue, it does afford the respondents with 

defence of fair comment. It was published without malice.” We shall take up 

the issues of inaccuracy, fair comment on matters of public interest, unnamed 

sources, and malice in separate sections that follow shortly.  

 

Harm  

 

That leaves us with the issue of whether “any damage has been shown”. The 

respondents, have argued that the complainant has not provided any evidence 

to support claims of damage. But  we must find for the complainant. His 

submissions are a veritable catalogue of the harm he has suffered because of 

the Standard story. In summary, he has contended that his defence at the ICC 

has been or would be compromised by the Standard story; the judges or the 



20 
 

prosecution at The Hague have or will rely on the story. His lawyer, Mr. 

Mugambi, further testified that in addition to compromising his standing at 

the ICC, the purpose of the article was to destroy his personal and professional 

life and to seek his sacking by suggesting that he is using his position for 

sinister purposes.  Mr. Mugambi submitted that the story would have the 

following effects: 

 

1. In the context of the ICC proceedings, the respondents have continued 

to fuel the perceptions on the complainant including suggesting, in 

the wake of the applications made in the ICC, that Amb. Muthaura is 

the highest ranking Kenyan  who directs the President as is 

demonstrable from the caricature published in the Standard of 19 

March 29011. 

 

2. The generation of the story which used the term “shuttle diplomacy”, 

suggesting  that the complainant was the architect or is the key 

player, must have been intended or in any event has the effect of 

forming a part of a series whose outcome is to generate an 

atmosphere under which Amb. Muthaura is perceived to be the focal 

point of the problems that rocked the country and thus generate a 

reaction that he is undeserving of his position and ought to be 

punished. 

 

3. In addition to generating a very hostile working environment and 

seriously prejudicing his position before a court in which serious 

sentences can be handed out, the media reports have also a 

historical, current and prospective impact on the complainant.  

 

4. The complainant is a professional diplomat having spent 38 years of his 

39 years in the public service in roles that relate to diplomacy and 

international relations . The publication of a story which suggests 

that he is using his skills and experience to subvert a judicial process 

creates an environment in which his former colleagues nationally and 

internationally will question his values and ethos. 

 

5. Apart from the harm to his standing before the ICC against whom the 

respondents have alleged he is involved in a secret plot, it is unlikely 

that he shall be viewed as a leading diplomat and for the purposes of 

his future engagements is unlikely to be considered favourably.  

 



21 
 

6. The  implications gravely injure and are likely to destroy  the 

complainant. 

 

Burden of proof 

 

Mr. Billing claims  that  the burden of proving that the story was inaccurate 

and unfair is on the complainant. He is right in the sense that courts give the 

benefit of the doubt to the defendant and in criminal law, he or she is 

presumed innocent until the prosecution can prove guilt beyond a reasonable 

doubt and in civil law, he or she is presumed innocent until the plaintiff can 

show liability on a balance of probabilities. However in libel, and this 

complaint is essentially about libel, the common law of libel reverses the 

traditional positions. A libellous statement is presumed to be false, unless the 

defendant can prove its truth. Common sense also suggests that the one who 

publishes a libel should have a factual basis for the charge. The person making 

the libellous statement can therefore logically be required to prove the truth 

of his libellous statement. In any case, the law frequently places the burden of 

proof on the party who has superior access to the facts, especially where the 

other party would be placed in the position of proving a negative, such “I am 

not corrupt” or “There was no think tank”.  

 

Mr. Billing submitted a list of authorities, with specified paragraphs, to support 

his arguments. We have carefully read the specified paragraphs and we are of 

the view that none is relevant or applicable to the present case and the 

Commission could not see how the references add value to the case for the 

respondent. But we shall have more to say about those authorities when we 

examine the respondents’ defence of fair comment.  

 

From the hearing  and the submissions, it is clear to us that the respondents  

did not have reasonable grounds for believing it was true that there was a 

“think tank”, much less that the complainant was coordinating it. It is also clear 

that the respondents did not take proper steps to check the accuracy of the 

story and they did not genuinely or realistically seek a response from the 

complainant. 

 

If the respondents did not know that they were harming the complainant or 

did not intend to do so, a defence of innocent dissemination on a matter of 

public interest is arguable. But in this case, the publication of the story, taking 

into account the steps taken or not taken to research the story, is not a case of 

innocent dissemination as suggested by Mr.. Billing. This view is confirmed by 



22 
 

the fact that the first respondent did not correct the story after finding out 

that it was false. Ethically, and according to Article 1 (on Accuracy and fairness) 

of the Code, the respondent should have promptly corrected the mistakes and 

apologized. 

 

The claims in the story have serious implications for the complainant in view of 

his position with the ICC and the political and social implications of bringing to 

justice those who masterminded the post-election violence of 2007/8. There is 

no question that the circumstances surrounding the publication of the story 

were such that the complainant was likely to be harmed. Hence the need for 

the respondents to exercise social responsibility and a duty of care in 

publishing the story and ensuring that it was factual and fair. 

 

Mr. Mugambi submits that the respondents deliberately calculated to cause 

the most damage possible by intentionally creating the widest possible 

circulation of the article. In this regard, he says, the article was given the 

greatest prominence possible, appearing on the first page as a sensational 

headline article “Kenya’s secret plot against ICC” coupled with pictures of 

celebrity Moreno-Ocampo and the President [Mwai Kibaki] to attract intrigue 

about the ‘secret plot’. He further submitted that the Standard posted online 

the stories it published against him in a move again “calculated to cause the 

greatest damage possible.” He supplied to the Commission statistics from the 

“Internet World Stats” showing that the Internet is accessed by an estimated 2 

billion people globally, while the figure in Africa is over 118 million. He states: 

 

The article [Kenya’s secret plot against ICC published on 11 

January] remains on the first respondent’s website to date, allowing 

it to be accessible to billions of people. 

 

The article was also published online and remains on the first respondent’s 

website to date, “allowing it to become accessible to billions of people”. The 

article was still on the website at the time of writing this judgment and can be 

found at:  

http://www.standardmedia.co.ke/archives/InsidePage.php?id=2000026471&ci

d=4.  

 

Further, Mr. Mugambi says the article was reproduced by the respondents “in 

even more sensational form” in the website ECADF Ethiopian News.   

 

 

http://www.standardmedia.co.ke/archives/InsidePage.php?id=2000026471&cid=4
http://www.standardmedia.co.ke/archives/InsidePage.php?id=2000026471&cid=4


23 
 

Unnamed sources 

 

The complainant made a great deal of the fact that the respondents used 

anonymous sources for a story which he claims was “misleading” and “false”. 

He argues that sources gave misleading or fabricated information and 

therefore should not enjoy the privilege of journalistic confidentiality. Citing 

Article 6 (Unnamed sources) of the Code, he contended that “confidential 

sources should be used only when it is clearly in public interest to gather or 

convey important information or when a person providing information might 

be harmed.” In this case, the complainant contends, there was no public 

interest to be served as the information was false and misleading. In other 

words, sources that give misleading information should not be protected. 

 

However, the respondents refused to disclose their sources, arguing that the 

story was of public interest and it was against their policy to divulge 

confidential sources. We will return to the issue of public interest shortly. 

 

The use of unnamed sources has provoked a never-ending debate on its pros 

and cons. While it is not necessary to enter into the lengthy debate, it is 

important to note that the use of unnamed sources is pertinent to the 

determination of this complaint.  The first point to note is that the Standard’s 

policy of not divulging sources is in keeping with Article 7 of the Code, which 

states: 

 

In general, journalists have a professional obligation to protect 

confidential sources of information. 

 

However, Article 7 is not such a hard-and-fast rule as the Standard policy. 

Article 7 foresees the need for exceptions, i.e. where disclosure would be 

justified. We must also point out that the reason for the existence of the rule 

of journalistic confidentiality is to ensure the free flow of information. 

Revealing confidential sources of information would have a chilling effect on 

the freedom of expression and of the press.  Without the protection of 

anonymous sources, journalistic sources would dry up and many potential 

whistleblowers would not come forward and reveal information of public 

interests. As a result, the flow of information would be stifled and problems 

such as corruption might not be reported, to the detriment of society. That is 

why confidentiality of journalistic sources of information is protected not only 

in Kenya (to a degree) but widely around the world.  

 



24 
 

The protection of sources is a right recognized under other laws of Kenya as 

well as under international law. The right to protection of journalistic sources 

has been specifically recognized, for example, by the United Nations and the 

African Union, and nearly 100 countries have specific laws protecting 

journalistic confidentiality and in at least 20 countries those protections are 

absolute. Experts in international law also hold that the right to protect 

sources of information is implicit in the right to freedom of expression and 

that it is one of the basic conditions of press freedom.  In the 1996 case 

Goodwin v. United Kingdom (22 EHRR 123), the European Court of Human 

Rights stated that protection of journalistic sources is one of the basic 

conditions for press freedom. The court further stated: 

 

Without such protection, sources may be deterred from assisting 

the press in informing the public on matters of public interest. As a 

result, the vital public-watchdog role of the press may be 

undermined and the ability of the press to provide accurate and 

reliable information may be adversely affected. 

 

The court ruled that the protection can only be removed if there is "an 

overriding requirement in the public interest". In Goodwin the legitimate 

reasons for wishing disclosure were outweighed by the interest of a free press 

in a democratic society. If journalists are forced to reveal their sources the role 

of the press as public watchdog could be seriously undermined because of the 

chilling effect that such disclosure would have on the free flow of information, 

the court concluded. This is a significant case on the protection of journalists' 

sources as it seeks to balance press freedom and individual interests.  

 

The Declaration of Principles on Freedom of Expression in Africa also provides 

guidelines on balancing the journalistic privilege and other rights. Article XV of 

the Declaration states that media practitioners shall not be required to reveal 

confidential sources of information or to disclose other material held for 

journalistic purposes except in accordance with the following principles: 

1. The identity of the source is necessary for the investigation or 

prosecution of a serious crime, or the defence of a person accused of a 

criminal offence; 

2. The information or similar information leading to the same result cannot 

be obtained elsewhere; 

3. The public interest in disclosure outweighs the harm to freedom of 

expression; and 

4. Disclosure has been ordered by a court, after a full hearing. 



25 
 

 

And Article XVI of the Declaration requires state parties to the African Charter 

on Human and Peoples’ Rights to “make every effort to give practical effect to 

these principles”. Kenya ratified the Charter on 10 February 1992, and 

therefore the Declaration is part of the law of Kenya following Article 2 (6) of 

the Constitution, which states that any treaty or convention ratified by Kenya 

shall form part of the law of Kenya. Article 2 (5) also states that the general 

rules of international law shall form part of the law of Kenya.  

 

The protection of sources of information is of course subject to Article 35 (1) 

(b) of the Constitution which provides that every citizen has the right of access 

to information held by another person and required for the exercise or 

protection of any right or fundamental freedom. 

 

During the hearing,  Mr. Agina, the  lead author of the story  and Standard 

News Editor, admitted that  he found out about one week after the publication 

of the story that there was no “think tank” and therefore the story was false. 

Should the sources of the misleading story be exposed? Does The Standard or 

the authors of the story owe the sources a duty of care and protection? Did 

Mr. Agina infringe Article 6 of the Code, which states that unnamed sources 

should not be used unless the pursuit of the truth will best be served, by not 

naming the source?  Is there a public interest in disclosure and does the public 

interest outweigh the harm to freedom of expression?  Should the veil of 

journalistic confidentiality be lifted in this case? It was not possible for the 

Commission to answer these questions with certainty; we did not have the 

benefit of hearing from the sources.. 

 

 In any case, it is the view of this Commission that the complainant can only 

compel the respondents to reveal their sources in order to exercise his 

constitutional right to protect any right or fundamental freedom. There is no 

evidence presented to this Commission to show that the anonymity of the 

sources in and of itself has harmed the complainant or violated any of his 

rights or fundamental freedoms under the Code; it is the story as presented by 

the respondents that has apparently harmed the complainant.  

 

Having said that, this Commission finds it necessary to state that the manner 

and attitude of the respondents in investigating the story falls below expected 

professionalism and standards. Investigation into such an important and 

sensitive subject should not have been conducted  in such a casual and 

cavalier manner. In saying that we are fully aware that in investigative 



26 
 

journalism, looking for facts is not easy especially in situations where 

information is liable to be concealed, suppressed or distorted.  But we must 

also warn that the use of anonymous sources, without proper safeguards, can 

provide opportunities to those who want to use the cloak of anonymity to 

bash political opponents or to drive a personal agenda.   

 

We are also fully aware that journalists operate within limited preparation 

time. But journalists are expected to be as accurate as possible given the time 

allotted to story preparation and, more importantly, are expected to seek 

reliable sources. The source must be in a position to have accurate 

information, and, to the best of the reporter’s ability to determine, must be 

understood to be reliable and the reporter should ask why the source is 

requesting anonymity.   

 

In addition – and this is implicit in the Code --the media should limit harm to 

the subjects of their news reports; they should show compassion for those 

who may be affected adversely by their news coverage; they should recognize 

that gathering and reporting information may cause harm to people who may 

be innocent and that pursuit of the news is not a license for arrogance or utter 

disregard of other people’s rights. When errors are discovered they should be 

corrected immediately.    

 

Finally, it is also worth noting that  neither the Constitution of Kenya nor the 

common law recognizes the reporters' privilege. Kenya does not have a shield 

law –a  statute enacted which declare that communications between news 

reporters and informants are confidential and privileged and thus cannot be 

testified to in court similar to the doctor-patient, advocate-client privilege. 

Outside international law, Article 7 is all we have, and it is limited. The media 

does not have a Constitutional right of protection from revealing confidential 

information in court.  

 

And the privilege afforded by Article 7 must be balanced against a variety of 

competing interests such as the right of the individual to a fair trial or to 

protect other individual rights. In the United States  in the 1972 case of 

Branzburg v. Hayes, 408 U.S. 665, 92 S. Ct. 2646, 33 L. Ed. 2d 626, the U.S. 

Supreme Court held that news reporters do not have a right under the First 

Amendment to refuse to appear or testify before a grand jury. The Court 

stated that the burden on news-gathering in not allowing reporters' privilege 

was not sufficient to override the compelling public interest in law 

enforcement and effective grand jury proceedings.  



27 
 

 

Though there are clear dangers on the use of anonymous sources, as 

evidenced in the present case, it's also important that we acknowledge the 

value of such sources to our society. When the media uses unnamed sources 

with the right safeguards and for the right reasons, they play the important 

role of the watchdog in society.   

 

Sanctions 

 

In his submissions, the complainant asked  the Commission to use its  powers 

to issue a reprimand under Article 29 (1) (b) of the Code, which provides  that 

the Commission may, after hearing the parties to a complaint,  issue a public 

reprimand of the journalist or media enterprise involved.  The Article does not 

specify whether the reprimand is in additional, or in lieu of, other disciplinary 

actions.   

 

The complainant also asked the Commission  to use its powers under Article 

37 of the Code which provides for a fine, or imprisonment, or both, for  

refusing or failing to comply with the requirements of the Commission, 

obstructing or hindering the Commission, furnishing false or misleading 

information. The lawyer for the respondents, Mr. Billing, objected arguing that 

“the threat or imposition of a prison term is penal, draconian and in conflict 

with the Constitution of Kenya”. He said Articles 46,49, 50 and 51 of the 

Constitution protects freedom of expression and freedom of liberty. 

“Otherwise, yes, the Commission has power to reprimand, fine, ask for an 

apology or amends or dismiss complaint,” he added. 

 

Is the punishment provided for in Section 37 unconstitutional?  None of the 

articles in the Constitution cited by Mr. Billing seems to nullify the provisions 

of section 37. Article 46 is about consumer rights and we find nothing in it that 

is relevant or in conflict with the powers of punishment conferred on the 

Commission by Section 37.  Ditto for Article 50 and 51.  Article 49 (2) provides 

that: “A person shall not be remanded in custody for an offence if the offence 

is punishable by a fine only (emphasis added) or by imprisonment for not 

more than six months.”  Section 37(2) provides for a fine, or imprisonment, or 

both; therefore, in our view, imprisonment under the section is not in conflict 

with the provisions of the Constitution. 

 

Back to the public reprimand. This is in fact a form of disciplinary action that 

declares a person’s professional conduct is improper. However, the 



28 
 

circumstances under which the Commission can issue a reprimand are not 

spelt out in the Media Act.   

 

The complainant states that the respondents failed in their professional 

responsibility, in particular they failed to act responsibly as required by the 

Code, especially Article 4. We shall look at Article 4 more closely when we 

examine whether the story complained of was false. Suffice it to say for now 

that this Commission is committed to constitutional freedom of expression 

and the right of the public to be informed. We are also committed to 

responsible journalism, transparency, and accountability of journalists and 

publishers. We would not hesitate to issue a public reprimand against 

journalists and publishers who disregard the provisions of Article 4 in 

additional, or in lieu of, other disciplinary actions. But we must be satisfied that 

the reprimand, in view of other actions, is not redundant. 

 

Issues to be determined 

 

We have reduced the number of  issues to be determined to four as follows: 

 

1. Was the story false? 

 

2. Was the story malicious? 

 

3. Was the story fair comment (on a matter of public interest)? 

 

4. Did the first respondent give false information to the Commission? 

 

Falsity 

 

Was the story false?  

 

In his submissions, the counsel for the respondents, Mr. Billing, was 

economical with the truth when he  said that the second respondent, Mr. 

Agina, the lead author of the story and Standard News Editor and expert on 

ICC, admitted during cross-examination that the offending story “may have 

been untrue”. In fact, Mr. Agina was categorical that the story was false. The 

‘sting” of the story – that there was a “think tank” coordinated by Amb. 

Muthaura –was a clear fabrication. Mr. Agina even apologised to Amb. 

Muthaura. In view of that dramatic turn of events, the respondents can no 



29 
 

longer rely on a defence of justification (truth), or the traditional “We stand by 

our story” stance. 

 

Malice 

 

The complainant contended that the respondents conduct manifested malice. 

In particular, he raised issues with the first respondent’s attitude in the 

proceedings and towards the complaint and the complainant. He identified 

the following manifestations as pointers to malicious intent: 

 

1. The  respondents did not take reasonable steps to verify the accuracy of 

the story. 

 

2. The  respondents did not seek a response from the complainant, the 

person affected negatively by the publication, as required by the Code. 

 

3. When the second respondent found out that the story was false one 

week after publication the first respondent refused or neglected to 

publish a correction, and has not done so up to this day. 

 

4. The respondent’s dealings with the complainant and his complaint was 

characterized by delays and snubs, including failure to attend a 

scheduled hearing without excuse and to answer correspondence. 

  

5. The respondents “research” on the story was shallow and 

unprofessional. 

 

6. The respondents went out of their way to publish, or to cause to 

publish, the story in the Internet including on a website based in Addis 

Ababa, the headquarters of the African Union, so as to reach the widest 

possible audience locally and internationally (We shall have more to say 

about publication when we look at the damage  on Amb. Muthaura’s 

reputation). 

 

7. The respondent’s subsequent publication of articles concerning the 

complainant without regard to the significant prejudice suffered by the 

complainant, points to a sustained campaign of vilification.  

 

But was the story in fact published with malice? The Black’s Law Dictionary 

(Second Pocket Edition) defines malice as the intent, without justification or 



30 
 

excuse, to commit a wrongful act, or reckless disregard of the law or of a 

person’s legal rights. Malice is therefore the intentional commission of a 

wrongful act, absent justification, with the intent to cause harm to others; 

conscious violation of the law that injures another individual. Malice can be a 

mental state indicating a disposition in disregard of social duty and a tendency 

toward wrongdoing. In its legal application, the term malice is comprehensive 

and applies to any illegal act that is committed intentionally without just cause 

or excuse. It does not necessarily imply personal hatred or ill feelings but 

rather it focuses on the mental state that is in reckless disregard of the law in 

general and of the legal rights of others.  

 

In defamation, absence of malice is characterized by “innocent publication” 

following an “innocent mistake” made after “due diligence”. It can also be 

characterized by such actions as an apology, a clarification or a retraction of 

the offending matter as soon as mistakes are discovered. When those 

circumstances do not exist, and especially when the publisher of the offending 

matter refuses to apologize even in light of a mistake made, and when having 

been made still “stands by our story”, the presence of malice can be assumed. 

This is especially so if the story is inaccurate because it was poorly researched, 

showing recklessness, lack of due diligence and duty of care to those who 

could be hurt by the publication of such a story. 

 

The first respondent’s actions, or omissions to act, show a malicious intent. 

And the apology offered during the hearing by the second respondent does 

not in any way exonerate the first respondent from malicious intent. The 

failure of the first respondent to publish a retraction of the story written by its 

own News Editor, rescinding the agreement to publish an apology as arrived 

at the hearing of 13 May, as well as the inordinate delay in responding to the 

complaint and failure to attend a mutually agreed hearing date without 

explanation or apology, further points to neglect, recklessness or malicious 

intent.   

 

The respondents did not offer any evidence to show absence of malice other 

than to say that the story was published “without malice and in the public 

interest as the complainant is a public servant, hence the public would be 

interested in his actions or inactions...it was published without malice.”  

 

We find for the complainant. Below we examine the respondents’ “public 

interest” claim, which falls under fair comment. 

 



31 
 

Fair comment  

 

The respondents’ lawyer, Mr. Billing, contends that the publication of the 

offending story was in the public interest with no intended malice.  It   was 

“fair comment in the matter of public interest”. That was also the initial stand 

of Mr. Agina before he caved in during the cross-examination. Mr. Billing 

argues that although the story “may have been untrue”, it was published 

“without malice and in public interest as the complainant is a public servant, 

hence the public would be interested in his actions or inactions.” He goes on 

to say: “Although untrue, [the story] does afford the respondents with defence 

of fair comment. It was published without malice.” 

 

It was never in dispute that Amb. Muthaura was a public figure. And Mr. Billing 

is right but only in as far as all the details of a story do not have to be true for 

a defence of fair comment. To support his contention, he cited section 15 of 

the Defamation Act, which states: 

 

In any action for libel or slander in respect of words consisting 

partly of allegations of fact and partly of expression of opinion, a 

defence of fair comment shall not fail by reason only that the truth 

of every allegation of fact is not proved if the expression of opinion 

is fair comment having regard to such of the facts alleged or 

referred to in the words complained of as are proved. 

  

Section 15 captures the common law position. Not every allegation of fact has 

to be proved in a defence of defamation. However, in this particular case the 

respondents cannot rely on a defence of fair comment for three reasons.  

 

The first is that the story complained of, as the counsel for the complainant 

rightly pointed out, is not a comment or opinion. It is an account of factual 

statements. The story cannot be characterized as opinion as it gives an 

account of facts, i.e. that there is a “think tank”, an attempt by Kenya to pull 

out of the ICC, and that Amb. Muthaura was coordinating the secret plot. 

Those are statements of fact, not opinion even by any stretch of the 

imagination.  

 

The second reason is that under common law, a defence of fair comment – 

assuming this was in fact fair comment-- collapses if there is malice, and we 

have already established that there was malicious intent or recklessness. 

 



32 
 

The third reason is that although the story was on a matter of public interest, 

the respondents cannot rely on a defence of fair comment – again assuming 

this was in fact fair comment -- as Article 33 (2) of the Kenya Constitution 

provides that the right to freedom of expression and of the media does not 

extend, among other things, to hate speech, vilification of others or incitement 

to cause harm.  

 

This takes us back to the question of public interest.  Neither the Media Act, 

nor the Kenya Constitution, defines what public interest is.  Black’s Law 

Dictionary defines public interest as the general welfare of the public that 

warrants recognition or something in which the public as a whole has a stake. 

In Kemsley v Foot [1952] AC 345 the court held that public interest includes, 

among other things, activities of central and local government and anything in 

the public domain. There is no doubt, therefore, that the ICC process in which 

six Kenyans, including the complainant, are suspected of committing 

international crimes is a matter of public interest. This was not disputed by the 

complainant and there is no point in pursuing this line of argument, as it is no 

longer useful to the respondents after the finding that they cannot rely on a 

defence of “fair comment”. In any case, fair comment is a statement based on 

the writer’s or speaker’s honest opinion about a matter of public concern. It 

does not matter, therefore, whether the matter was “of public interest”, 

according to Black’s Law Dictionary. 

 

We would like, however, for the record, to note that the counsel for the 

respondents went to great lengths to refer the Commission to four authorities 

to show, among other things, that the offending story was a matter of public 

interest. The authorities include Martha Karua v The Standard & Another 

(HCCC No. 294 of 2004), Jameel & another v Wall Street Journal (House of 

Lords [2006] U.K.HL 44),   and Briget O’Rawe v William Trimble Limited [2010] 

N.I.Q.B. 135). We find the references, though interesting, irrelevant and 

inapplicable in the present case. There was nothing in the authorities that 

excuses a publisher gathering information on a matter of public interest from 

taking responsible and fair steps and exercising due diligence.  

 

False information  

 

The complainant claimed that respondent gave false and misleading 

information to the Commission in the letter dated 13 March 2011. In that letter 

the Standard Group Assistant Director-Legal, Nelly Matheka, states as follows: 

 



33 
 

[W]e wish to state that the complainant has at no time sought a 

correction from us neither have we refused and or neglected to 

correct any such error. In addition we have not denied the 

complainant an opportunity to reply as alleged...  

 

The counsel for the complainant, Mr. Mugambi, told the Commission that the 

respondents made the claim despite knowing its falsity. However the counsel 

for the respondent, Mr. Billing, claimed that at the date of writing the letter 

there was “no direct communication” by the complainant to the respondent to 

correct any errors.  “There was therefore no neglect or refusal by the 

respondents,” he said. “The press release of 13 January 2011 by the 

complainant states that the article of 11 January 2011 was false and fabricated. 

[It] does not ask for correction.”  

 

The complainant did not issue a press release on 13 January as stated by Mr. 

Billing. He issued one on 12 January in which he clearly demanded an apology. 

He stated: 

 

 I have instructed my lawyers to draw the attention of the ICC 

Prosecutor to the Standard story and the falsehood contained 

therein, and in the meantime shall seek for publication of a 

substantiation of the story failing which I demand an appropriate 

apology from the Standard newspaper and the two journalists [Mr. 

Agina and Mr. Omanga] for writing and publishing a fabricated 

story concerning me.  

 

And the Standard did in fact publish in its online edition on 12 January 2011 a 

story based on the press release. The story (still available on the website at the 

time of writing this), by Beuttah Omanga, headlined “Muthaura: I’m not part of 

any ICC pullout team”, among other things, stated: 

 

 Yesterday, Muthaura termed the story a fabrication and demanded 

an apology” (emphasis added).  

 

We fail to see how the communication for an apology could have been more 

direct. 

 

Mr. Billing also states that there was no request by the complainant to the 

respondents for an opportunity to reply under Article 5 of the Code. That is 

technically correct.  However, a request for an opportunity to reply is implicit 



34 
 

in Ambassador Muthaura’s press release of 12 January 2011. Furthermore, 

Article 5 (Opportunity to Reply) states in part: 

 

 A fair opportunity to reply to inaccuracies should be given to 

individuals or organizations when reasonably called for....  

 

The ordinary and natural meaning of those words suggests the publisher can, 

of his own motion, offer the opportunity to reply.  In any case, Article 5 should 

be read with other provisions of the Code, which taken together imposes a 

duty on the publisher to offer a fair opportunity to reply. The provisions 

include the following: 

 

Article 1 (Accuracy and Fairness) which states:  

 

 (a) ...  All sides of the story shall be reported, wherever possible.  

Comments should be obtained from anyone who is mentioned in 

an unfavourable context. 

 (b)  Whenever it is recognized that an inaccurate, misleading or 

distorted story has been published or broadcast, it should be 

corrected promptly.... 

(g)  Journalists should treat all subjects of news coverage with 

respect and dignity, showing particular compassion to victims of 

crime or tragedy (emphasis added). 

 

Article 4 (Accountability) which states: 

 

Journalists and all media practitioners should recognize that they 

are accountable for their actions to the public, the profession and 

themselves.  They should – 

(a)  actively encourage adherence to these standards by all 

journalists and media practitioners; 

(b)  respond to public concerns, investigate complaints and correct 

errors promptly; 

(c)  recognize that they are duty-bound to conduct themselves 

ethically. 

 

It is the view of this Commission that the first respondent is shielding behind a 

technicality to avoid a finding that he did give false or misleading information 

to the Commission, which is an offence under section 37 of the Media Act.  

 



35 
 

Prayers 

 

The complainant’s prays for the following orders: 

 

1. That the respondents publish an appropriate apology and retraction of 

the story in the same prominence and in similar fashion as the original 

and further clarify that the said "“think tank”", was a fabrication. 

 

2. That the Commission imposes the penalty set out in section 37(2) of the 

Act against the respondents for transmission of false and misleading 

information to the Commission.  

3. That further to the above orders, the Commission should direct the 

respondents to identify their source, and if none exist, then state as 

much. 

 

4. That the respondents be publicly reprimanded  

 

Orders 

 

Taking into account all the circumstances of the case and the prayers sought 

by the complainant, the Commission makes the following seven orders: 

 

1. We order and direct that the first respondent retracts the story published on 

11 January 2011 and offers an apology with similar prominence given to the 

offending story. Accordingly we order the counsels for both parties  to agree 

on a draft statement retracting the offending story and offering an apology to 

the complainant within 14 days from today and further to agree on a date for 

publication of the statement within 21 days hereof.  In the event of failure, we 

further direct that this matter be mentioned before the Commission for further 

orders. Either party is at liberty to apply.  

 

2. We further order that the first respondent removes within 14 days  from 

today’s date the story “Kenya’s Secret plot against the ICC” from its website, 

and in addition we order that the first, second and third respondents jointly 

inform in writing within 14 days from today’s date the publishers of  ECADF 

Ethiopian News that the story “African Dictators Secret Plot against ICC” posted 

on their website, to which the respondents jointly bear the credit of 

authorship, should be removed because it has been proved to be false 

following the Complaints Commission process. The respondents must provide 



36 
 

a copy of the written message and proof that it has been delivered to ECADF 

Ethiopian News within 14 days from today.  

 

3. We order and direct that the first respondent pays a fine of fifty thousand 

shillings, or serves imprisonment for a term of three months, for making a 

statement to the Complaints Commission which he knew to be false or 

misleading. The fine is to be paid to the Media Council within 14 days from 

today. 

 

4. We order and direct that the first respondent pays a fine of two hundred 

thousand shillings, or serves imprisonment for a term not exceeding six 

months, for failing to conduct himself ethically and to correct errors promptly 

in violation of Article 4 of the Code. The fine is to be paid to the Media Council 

within 14 days from today. 

 

5. We order and direct that the second respondent, Mr. Ben Agina, and the 

third respondent, Mr. Beuttah Omanga, each writes a personal apology to the 

complainant. Accordingly we order the counsels for both parties to agree on a 

draft statement offering the apologies to the complainant within 14 days from 

today.  In the event of failure, we further direct that this matter to be 

mentioned before the Commission for further orders. Either party is at liberty 

to apply.  

 

6. The complainant’s prayer that the respondents be ordered to lift the veil of 

reportorial confidentiality and name their sources, or declare that they do not 

exist, is denied. Instead, the Commission advices the complainant that  a court 

of law, rather than this Commission, would be the right forum to seek to 

compel the respondent to reveal the identity of the unnamed sources in the 

exercise or protection of any  of his rights or fundamental freedoms that may 

have been violated under Article 35 (1) (b) of the Constitution of Kenya . 

 

7. The complainant’s prayer that the respondents be publicly reprimanded is 

denied.  The orders herein are sufficient vindication for the complainant.  

 

It is so ordered. 

 

Any party aggrieved by these orders my appeal to the Council in the 

prescribed manner within 14 days from the date hereof. 

 

 



37 
 

 

 

 

Delivered at Nairobi on this 19th Day of September 2011 

 

 

Priscilla Nyokabi 

………………………………………………….……………….. 

.Ag Chairperson Complaints Commission 

 

Commissioner Fatuma Hirsi 

……………………………………………………………………….. 

. 

Member Complaints Commission 

 

Peter Mwaura 

…………………………………………………………………………… 

Member Complaints Commission 

 

 

Murej Mak’Ochieng. 

………………………………………………………………………… 

 

Member Complaints Commission 

 

 

 


